fredag 18. desember 2015

Smilet mitt er visst verd noen kroner...


”Du smilte så fint at jeg må putte på noen kroner ekstra, også i dag!”. Jeg står grytevakt for Frelsesarmeen, på Obs Storsenter i Stavanger. Ikke bare har jeg smilt til damen, men hun smiler også tilbake. Det varmer.

Jeg står i min uniform og tenker at et smil og øyekontakt betyr så mye. Og så får jeg så mange vennlige blikk igjen, ikke av alle, men av svært mange. Jeg er også sikker på at Frelsesarmeen får noen ekstra kroner om vi evner å se folk, på en vennlig, men ikke påtrengende måte. Også i går fikk jeg høre det samme, om smilet mitt, at folk ikke kunne la være å gi på grunn av det. Så smilet er verd noen kroner. Men jeg tror det betyr mye mer enn klingende mynt i gryten. Alle trenger å bli sett, bli møtt.

Jeg står og ser folk gå forbi. De fleste ser ut til å ha det greit, ikke så mye stress utenpå i hvert fall. Men hva vet jeg? Hva skjuler seg bak fasaden? Jeg er tankefull, og også litt vemodig. 

Gjennomsnittsalderen er høy, sånn midt på dagen. Sangen om at ”selv rustende oldinger tar sin stokk, til krybben hen” toner inne i meg. De støtter seg til både stokk, gåstol. trillebag, handlevogn eller en sønn eller datters arm. De har jul i sikte, om ikke Betlehem. De har kjøpt kalkun på tilbud, julebrus, nøtter og marsipan, og mye mer. De ser fram mot jul og tenker nok tilbake på alle juler som har vært.

Tankene er mange, her jeg står. Livet farer forbi, også mitt liv. Jeg står og håper at min påminnelse kan være positiv, at jeg plager færrest mulig med min og Frelsesarmeens synlighet og at folk kan få gi av fri vilje og ikke fordi de føler de må. Jeg håper at jeg kan få være et ørlite glimt av noe godt, om så kun med et lite smil, i denne førjulstid.

Så varmer det å tenke på at pengene som kommer inn blir til hjelp for svært mange som sjelden kan fylle opp sine handlekurver på Obs!

God jul!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar