søndag 11. mai 2014

Vil du ha pose?


Hun var hyggelig, hjelpsom og pakket inn gaven jeg skulle kjøpe. Hun slo inn beløpet og så spurte hun meg: ”Vil du ha pose?” Snill dame tenkte jeg, et lite sekund, mens jeg svarte ja, takk. Så slår hun inn en krone i tillegg, på betalingsautomaten! Hæ?
Vil du ”ha” pose?
Hva mener du med ”ha”?
Mener du ikke ”få”?
Nei, du mener ”kjøpe”! Ja, så si det da!
… tenkte jeg.
Får jeg posen, gjør jeg, som jeg har
lært i Fretex: Sier takk!
Jeg hater omtrentlighet, slendrian i formuleringer. Bevisst tåkelegging i grådighetens ærend!
 Å. var det miljøet som trengte krona mi? Liksom!  
… tenker jeg.

Og til deg på matbutikken som stadig spør, ”Trenger du pose?”, så tolker jeg deg som om at du har omsorg for meg, at du er oppriktig interessert i mine behov. Jeg trenger jo sjelden noen pose, siden jeg har brukte poser med meg, fordi jeg stort sett alltid har med meg tomme Pepsi Max-flasker som jeg har pantet, eller jeg har med meg ryggsekk.
Men hvis jeg svarer ja, at jeg trenger pose, da regner jeg med at du gir meg god informasjon om at jeg kan få kjøpe en pose og at du informerer meg om hva posene koster.

Jeg vet jeg ikke kan få i både pose og sekk, men om jeg kan få selve posen, nei det er heller ikke alltid godt å vite på forhånd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar