tirsdag 1. april 2014

Apostlenes hester og Tordenskjolds soldater


I dette skjellsettende øyeblikk, vil jeg, som kun er et lite sandkorn midt i et grenseløst kosmos, snakke rett fra levra og utøse mitt hjerte. Tro ikke at jeg kaster perler for svin, nei, mitt håp er at det skal falle i god jord.
En apostels hest setter spor
som viskes ut, i sanden
Om vi er fotsoldater, som tilhører grasrota, om vi er Jørgen Hattemaker eller kong Salomo, er vi alle i samme båt. Av og til på dypt vann, i åpent hav, andre ganger i smule farvann, i medvinds bør. Om vi er på livets skyggeside og spiser smuler fra de rikes bord eller om vi er på solsiden og spiser kirsebær med de store, er vi alle frukt av samme tre, moder jord.
Selv om vi ikke er den kvasseste kniven i skuffen, eller født med sølvskje i munnen, skal vi i likhet med hele dessertgenerasjonen en gang møte livskvelden. Men underveis, selv om det ikke alltid går som knott i ost, i vår berg og dalbane, tar vi med oss roser og torner, salt og søtt, fryd og gammen, ja, rubbel og bit.
Selv om jeg har det som plommen i egget, føler jeg meg ofte som en fisk på land, på en øde øy, som den siste Mohikaner. Jeg er ikke som klippet og skåret for å følge strømmen. Jeg er en fremmed plante, dog i Guds stor hage. Men jeg trasker ufortrødent i vei, på livets landevei, på apostlenes hester, som en Tordenskjolds soldat, uten å falle i grøften.
Så står vi nå, alle midt i et veikryss, et veiskille. Nye kapitler på blanke ark skal skrives i vårt livs bok. Livets sang fortsetter, i dur og moll, mon det er siste vers? Livets vev veves, og ser vi alle fargene, de lyse og de mørke, når vi kommer opp fra dalen og ser det i perspektiv fra tindenes topp? Ser vi den røde tråden? Eller vi helt uten en tråd, når det kommer til stykket, som Keiserens nye klær?

6 kommentarer:

  1. Takk for dine mange kloke refleksjoner :-)

    SvarSlett
  2. Takk, den var god.
    Men hva med ilden i det tørre gresset, og det varme hvetebrødet - det må du skrive bak øret, Jan, siden det ikke stod i dagens blogg.
    Ha en fin vår!

    SvarSlett
  3. Takk, Anne Lill og Sigurd Nicolay. Jeg har pollenallergi, så tørt gress er ikke bra, og jeg er fargeblind, så det kan være at jeg sover på mitt grønne øre, som jeg muligens har skrevet noe bak. Støtter meg mer til skriften på veggen, noe jeg og min bedre halvdel har gjort siden våre hvetbørdsdager.

    SvarSlett
  4. Tusen takk for at du la ut talen du holdt på AMUs allmøte slik at jeg også fikk den med meg. Klart og tydelig budskap. Nå vet vi hvor skapet skal stå når ting blir satt i bevegelse. Du har gitt oss det faste punktet vi trenger!

    SvarSlett
  5. Ikke skap deg Jostein, men takk for at du blant alt det skapte kom ut av skapet, på en skapelig måte. Bare vent, denne talen skal jeg nok holde ved mange milpælskorsveier.

    SvarSlett
  6. Kjipt med pollenallergi, men husk at gresset i alle fall ikke er grønnere på andre siden.

    For øvrig varer jula helt til påske, før neste julekveld kommer på kjerringa - som jobber mot strømmen....
    Jeg sikter ikke til Kjersti, det er Ikke hverken medaljens bakside eller ris bak speilet.

    SvarSlett